نگاه إجتماعی عهدنامه - چشمه دانش
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برای نمایش / عدم نمایش پیام های ارسالی در پارسی یار اینجاکلیک کنید

  • + در پی در خواست کاربر گرامی گشت ارشاد که فرموده بودند: حاجی میشه واسه رخ ماهم یک شعر بگی ؟؟ گشت ارشادی و از روی گلت دل ها مات....شه شطرنج به آستان رخت بارها مات
  • + رخت خود را جمع ز پارسی یار کرده بودم بساط خود را پهن در تلگرام کرده بودم مهندس آمد و گفتا که نسناس فراموشکار روزهای آس و پاس بیا در دست خود گیر این یک رباط است پیام از دور بفرست نوعی انعکاس است منم توبه ز کار خویش کردم بساطم را به پارسی پهن کردم خداوند به حق هشت و چارت زما بگذر شتر دیدی ندیدی چشمه دانش تقدیم به مهندس فخری زید عزه
  • + آیت الله ابوالقاسم علیدوست: امام خمینی قدس سره شعار اصلی خود را بر رفتن شاه متمرکز کردند. امام رأس هرم قدرت پهلوی را نشانه گرفته بود و به خوبی بر این امر واقف بودند که با رفتن شاه، رژیم پهلوی نیز خواهد رفت. امام خمینی قدس سره برای پشتوانه نظریه «شاه باید برود » به شعارهای مردم استناد می کردند و می فرمودند:الآن تمام مردم ایران از بزرگ و کوچک شعارشان بر رفتن شاه است.
  • + آیت الله سید علی حسینی آملی: تمام مشکلات جامعه بشری به خاطر این است که از خواسته فطرت خود دور مانده‌اند. ما اگر به وجدان خودمان برگردیم بیدار می‌شویم.
  • + رمز إحرام رمز احرام این است که که کاری را که دیگران به مجرد وفات با تو می کنند تو با خود بنما! لباس ها را در آور، غسل کن، کفن بپوش، تسلیم ربّ شو، حزین باش و آماده فاصله گرفتن از عادات ترک مأنوس ها ، خائف و امیدوار باش.
  • + آیت الله علیدوست: دنیای امروز در شرایطی است که چه مسلمان و چه غیر مسلمان بیش از هر زمان دیگر احتیاج به رفتار فاطمی دارد و هرچه که زمان پشت سرگذاشته می‌شود این احتیاج بیشتر می‌شود که ما به الگویی همچون حضرت زهرا(س) نیازمندیم.
  • + .
  • + چندی است چو عبد یاغی گشتم با جرم و جنایت باغی گشتم با لطف خدا و ابواب نجاب از بی راه ها بازیافتی گشتم **************** سرهم بندی از چشمه دانش
  • + بنده عمریست که به تشییع بدن مشغولم بر لبم حوقله و به ذکر حق مشغولم بعد مرگم چه هراس ز آمبولانس و تشییع بنده عمریست که به تشییع بدن مشغولم سروده جشمه دانش اسفند 1394 ************* حوقله در زبان عربی مخفف لا حول و لا قوة الا بالله است.

طراحی این قالب توسط امیرحسین قدرتی انجام شده است


     
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

              آماربازدید:

              امروز: 252

              دیروز: 166

              کل: 451306

Haddade Adel
Haddade Adel
نگاه إجتماعی عهدنامه چاپ فرستادن به ایمیل
تاریخ:94/6/1---ساعت: 3:18 صبح

 

 نگاه إجتماعی عهدنامه

سید مرتضی حسینی کمال آبادی[1]

سخنان صادر می شوند و نوشته ها از قلم می‌آیند و در قالب‌های رنگارگ در عصر تبادل اطلاعات به سرعت عرضه می‌شوند. ولی هزار شاخصه ضرور، باید در این فرآیند مورد نظر قرار گیرد، شاخصه ی نگاه إجتماعی بدان پایه از اهمیت است که در مراحل اجتهاد، رتبه‌ای را به خود اختصاص داده و نگاه اجتماعی به فروع فقهی، برای کشف شریعت را رقم زده است.

در نگاه إجتماعی، پیرایه ها یکی پس از دیگری، بر موضوع عارض شده و آن را به موضوع دیگری تبدیل می‌کنند و این روند تا بدان پایه پیش می رود که استدلال با نگاه فردی به منظور إثبات موضوعی با نگاه اجتماعی را مغالطه می‌انگارد.

با کمال تاسف، باید گفت: بی توجهی به بار اجتماعی سخنان، در طبقه نخبه اجتماع ما، نیز دیده می‌شود. زمان زیادی نگذشته که فردی، از لحظه ولادت بزرگی سخن گفت و شد آنچه نباید می‌شد و یا دیگری برای منظوری درست، از لفظ قالتاق بهره برد و شد آنچه نباید می‌شد.

نشریه عهدنامه، یکی از تلاش‌های موفق طلاب جوان است و گستره ‌ی خوبی را پوشش می‌دهد. نگارنده نیز در مطالعه و توصیه و توزیع آن در بین دانش پژوهان می کوشد، ولی در شماره 30 دی 93 تیتری نظر مرا به خود جلب کرد : «فتوا از قم، شلیک در پاکستان» عنوان مصاحبه با طلبه جوان پاکستانی است بی‌درنگ اقدام به مطالعه آن کردم و چشم برای رسیدن به محل سخنِ تیتر، عجله‌ می‌کرد، اما هر چه می‌دوید بدان نمی‌رسید تا به پایان مصاحبه رسید و کاشف به عمل آمد که تیتر اصلی و فرعی مصاحبه از چند خط پایانی مصاحبه انتخاب شده است !!

گوینده، در مصاحبه برخی از علت های چالش بین مذاهب در پاکستان را تشریح کرده و با زبان بی زبانی گفته: از ماست که برماست مانند بی سوادی مداحان پاکستانی و.....

اما سخن پایانی او : « این همه درگیری در پاکستان ریشه در قم دارد» مطلق گوییش، بس عجیب است ولی با ضمیمه «افکار امام و رهبری» قدری از اطلاق آن می‌کاهد.

مشکل آنجا بیشتر می‌شود که همان جمله به گونه‌ای کوتاه تر تیتر می‌شود.

برادران گرامی، جریان غالب فقیهان قم و عموم فقهیان شیعه چه فکری دارند؟

آیا «کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام » به تازگی در قم برگزار نشد؟

آیا برگزار کنندگان آن مراجع قم نبودند؟

باید نیمه پر لیوان را دید و مطلق سخن گفت.

نباید برای دیگران زمینه‌ی گزافه گویی فراهم آورد.

برخی از شنوندگان و خوانندگان در این زمانه عاقل نیستند بلکه در لابه لای سخنان دنبال خاستگاه منافع خود می‌گردند تا هرچند با زحمت، زمینه‌ای را بیابند و موش خود را بدواند.

ائمه أطهار علیهم السلام و شاگردان آنان ،نمادِ تقریب بین مذاهب اسلامی بوده‌اند، روا نیست خاک های ناسره ‌ی اندک را با سره انبوه، به هم آمیزییم و مطلقا ناسره سخن بگوییم .

اگر نبود مدیریت فقیهان شیعه، در پاکستان و عراق حمام خون به پا شده بود، چالش بین مذاهب اسلامی ریشه در آنجا دارد که وعده بی حساب و کتاب بهشت به قاتل هفت شیعه می‌دهند!!!

 



[1] . استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم

 


 
Haddade Adel
Haddade Adel