اردیبهشت 95 - چشمه دانش
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برای نمایش / عدم نمایش پیام های ارسالی در پارسی یار اینجاکلیک کنید

  • + در پی در خواست کاربر گرامی گشت ارشاد که فرموده بودند: حاجی میشه واسه رخ ماهم یک شعر بگی ؟؟ گشت ارشادی و از روی گلت دل ها مات....شه شطرنج به آستان رخت بارها مات
  • + رخت خود را جمع ز پارسی یار کرده بودم بساط خود را پهن در تلگرام کرده بودم مهندس آمد و گفتا که نسناس فراموشکار روزهای آس و پاس بیا در دست خود گیر این یک رباط است پیام از دور بفرست نوعی انعکاس است منم توبه ز کار خویش کردم بساطم را به پارسی پهن کردم خداوند به حق هشت و چارت زما بگذر شتر دیدی ندیدی چشمه دانش تقدیم به مهندس فخری زید عزه
  • + آیت الله ابوالقاسم علیدوست: امام خمینی قدس سره شعار اصلی خود را بر رفتن شاه متمرکز کردند. امام رأس هرم قدرت پهلوی را نشانه گرفته بود و به خوبی بر این امر واقف بودند که با رفتن شاه، رژیم پهلوی نیز خواهد رفت. امام خمینی قدس سره برای پشتوانه نظریه «شاه باید برود » به شعارهای مردم استناد می کردند و می فرمودند:الآن تمام مردم ایران از بزرگ و کوچک شعارشان بر رفتن شاه است.
  • + آیت الله سید علی حسینی آملی: تمام مشکلات جامعه بشری به خاطر این است که از خواسته فطرت خود دور مانده‌اند. ما اگر به وجدان خودمان برگردیم بیدار می‌شویم.
  • + رمز إحرام رمز احرام این است که که کاری را که دیگران به مجرد وفات با تو می کنند تو با خود بنما! لباس ها را در آور، غسل کن، کفن بپوش، تسلیم ربّ شو، حزین باش و آماده فاصله گرفتن از عادات ترک مأنوس ها ، خائف و امیدوار باش.
  • + آیت الله علیدوست: دنیای امروز در شرایطی است که چه مسلمان و چه غیر مسلمان بیش از هر زمان دیگر احتیاج به رفتار فاطمی دارد و هرچه که زمان پشت سرگذاشته می‌شود این احتیاج بیشتر می‌شود که ما به الگویی همچون حضرت زهرا(س) نیازمندیم.
  • + .
  • + چندی است چو عبد یاغی گشتم با جرم و جنایت باغی گشتم با لطف خدا و ابواب نجاب از بی راه ها بازیافتی گشتم **************** سرهم بندی از چشمه دانش
  • + بنده عمریست که به تشییع بدن مشغولم بر لبم حوقله و به ذکر حق مشغولم بعد مرگم چه هراس ز آمبولانس و تشییع بنده عمریست که به تشییع بدن مشغولم سروده جشمه دانش اسفند 1394 ************* حوقله در زبان عربی مخفف لا حول و لا قوة الا بالله است.

طراحی این قالب توسط امیرحسین قدرتی انجام شده است


     
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

              آماربازدید:

              امروز: 75

              دیروز: 341

              کل: 454775

Haddade Adel
Haddade Adel
تنها نهاد حوزوی برگزیده جشنواره شیخ بهایی چاپ فرستادن به ایمیل
تاریخ:95/2/27---ساعت: 9:17 صبح
مؤسسه ادیب فقه جواهری؛
تنها نهاد حوزوی برگزیده جشنواره شیخ‌ بهایی
مؤسسه ادیب فقه جواهری استان قم برگزیده دوازدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، دوازدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌ بهایی با هدف ترویج و توسعه فن‌آفرینی، خلاقیت و نوآوری، در استان اصفهان برگزار شد.

 

در این مراسم که با حضور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دکتر ستاری و معاونت پژوهشی وزارت علوم دکتر احمدی برگزار شد، «مؤسسه ادیب فقه جواهری» از استان قم با مدیریت حجت الاسلام سید مرتضی حسینی کمال آبادی در دوازدهمین جشنواره ملی  شیخ‌بهایی، رتبه سوم علوم انسانی را از آن خود کرد.

 

«مؤسسه علمی فرهنگی ادیب فقه» به پژوهش های میان رشته ادبیات عربی و دانش فقه اختصاص دارد؛ این نهاد افزون بر تقویت زبان عربی در میان طلاب و فارس زبانان به منظور فهم بهتر دین، و کشف گونه های نقش آفرینی ادبیات عربی در دریافت صحیح آیات و روایات فعالیت دارد.

 

این شرکت، فعالیت خود را از سال 1392 آغاز کرده است و سالانه سمینار بزرگ نقش ادبیات عربی در فرآیند استنباط را با حضور تنی چند از مجتهدان برجسته استان برگزار می کند و در راستای فعالیت خود به نشر کتاب، مجله، نرم افزار و فیلم مجازی اقدام کرده است.


مهم ترین ایده این مؤسسه را می توان تأسیس میان رشته ادبیات عربی و دانش فقه با گرایش دانش لغت و ترمینولوژی واژگان به کار رفته در قرآن و روایات، براساس روشی نو، دانست.

 

«ادیب فقه» بر آن است تا دایرة المعارفی در مفهوم شناسی نصوص دینی بر اساس بایسته های معناشناسی تولید کند. این ایده به عنوان دیدگاهی نو در پارک علم و فناوری استان قم پذیرفته شده است و این مؤسسه در مرکز رشد علوم انسانی استان به فعالیت می­پردازد./998/د102/ی


 
- موسسه ادیب فقه جواهری - قم برگزیده جشنواره ملی شیخ بهایی شد چاپ فرستادن به ایمیل
تاریخ:95/2/26---ساعت: 12:7 عصر
سید مرتضی حسینی کمال ابادی جشنواره شیخ طوسی

 

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مراسم که در اصفهان و با حضور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت پژوهشی وزارت علوم برگزار شد، «موسسه ادیب فقه جواهری»  از استان قم با مدیریت حجت الاسلام سید مرتضی حسینی کمال آبادی در دوازدهمین جشنواره ملی  شیخ‌بهایی، رتبه سوم علوم انسانی را از آن خود کرد.

«موسسه علمی فرهنگی ادیب فقه» به پژوهش های میان رشته ادبیات عربی و دانش فقه اختصاص دارد. این شرکت ضمن تقویت زبان عربی  در میان طلاب و فارس زبانان به منظور فهم بهتر دین، و کشف گونه های نقش آفرینی ادبیات عربی در دریافت صحیح آیات و روایات فعالیت دارد.

این شرکت، فعالیت خود را از سال 1392 آغاز کرده است و سالانه سمینار بزرگ نقش ادبیات عربی در فرآیند استنباط را با حضور تنی چند از مجتهدان برجسته استان برگزار می کند و در راستای فعالیت خود به نشر کتاب، مجله، نرم افزار و فیلم مجازی اقدام کرده است.

مهم ترین ایده این موسسه را می توان تاسیس میان رشته ادبیات عربی و دانش فقه با گرایش دانش لغت و ترمینولوژی واژگان به کار رفته در قرآن و روایات، براساس روشی نو، دانست. «ادیب فقه» بر آن است تا دایرة المعارفی در مفهوم شناسی نصوص دینی بر اساس بایسته های معناشناسی تولید کند. این ایده به عنوان دیدگاهی نو در پارک علم و فناوری استان قم پذیرفته شده است و این موسسه در مرکز رشد علوم انسانی استان به فعالیت می پردازد.


 
کتاب تشنه دانش در مجمع عالی حکمت رونمایی شد/ سخنرانی نویسنده چاپ فرستادن به ایمیل
تاریخ:95/2/12---ساعت: 11:59 عصر

کتاب تشنه دانش در مجمع عالی حکمت رونمایی شد
خبرگزاری فارس: کتاب تشنه دانش در مجمع عالی حکمت رونمایی شد
کتاب تشنه دانش (راهنمای دانش اندوزی براساس زیست‌نامه علامه حسن‌زاده آملی) با حضور استاد سید علی حسینی‌آملی، استاد محمد حسین‌نائیجی از شاگردان برجسته علامه حسن‌زاده و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی کمال‌آبادی نویسنده کتاب تشنه دانش عصر امروز در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد شهدا از جمله استاد شهید مطهری و پاسداشت روز معلم در سخنانی با اشاره به ضرورت مدیریت در تحصیل علوم دینی گفت: هویت طلبگی، یک هویت تک ساحتی و بسیط نیست بلکه از ساحت‌ها و شئون مختلفی و متعددی برخوردار است، این جنبه‌ها و ساحت‌ها را می‌توان در تهذیب، تحصیل، تبلیغ و تحقیق بیان کرد. هر یکی از این ساحت‌ها دریای وسیعی است که اگر طلبه علوم دینی از مدیریت بالا برخوردار نباشد نمی‌تواند این هویت را به صورت کامل دریابد.
تشنه دانش حسینی کمال آبادی

نویسنده کتاب تشنه دانش افزود: به عنوان نمونه در بعد تحصیل و دانش اندوزی، فقط علوم دینی که به صورت ضرورت باید به‌دان دانا بود بیشتر از 10 دانش مانند ادبیات عربی، منطق، کلام، تفسیر، فقه، اصول، تاریخ، فلسفه، رجال و.... است. گذشتگان در ذیل عناوینی مانند آداب‌التعلم و آداب المتعلمین به مباحث مدیریت در تحصیل می‌پرداختند ولی از آنجا که تدبیر به دگرگونی زمان مختلف می‌شود کتاب‌های مدیریت نیز باید در نو به نو نوشته شود و در اطراف آن اندیشیده شود و باید اندیشه‌های گوناگون مدیریتی را به مصاف یکدیگر برد تا اندیشه صحیح مشخص شود.

وی با بیان اینکه مدیریت دانش‌ها خود به دو قسم مدیریت عام و مدیریت خاص تقسیم می‌شود، اضافه کرد: مدیریت آن دسته از قواعدی است که به صورت فراگیر در همه دانش‌ها حضور بهم می‌رساند و عدم رعایت آنها دانش‌پژوه را با مشکل مواجه می‌سازد ولی مدیریت خاص قواعد و راهکارهایی که در فراگرفتن دانشی خاص باید بهره برد مانند مدیریت ادبیات عربی، مدیریت منطق و... را شامل می‌شود.

حسینی کمال‌آبادی تصریح کرد: عدم تفکیک این دو ساحت موجب مغفول ماندن بسیاری از مباحث می‌شود؛ مثلا نویسنده درباره ادبیات عربی در حوزه علمیه و پیوند آن در فهم آیات و روایات 10 صفحه می‌نویسد و گذر می‌کند و این در حالی است که خود موضوع نوشته‌ای 400 صفحه‌ای است. نتیجه پرداخت‌های ضمنی آن است مشکل بیشتر طلاب در زمینه ادبیات عربی همچنان پابرجاست.

وی اضافه کرد: در زمینه قواعد عام نیز نظام آموزشی کهن حوزه‌های علمیه نهادهای گرانبهایی مانند مباحثه، تقریر نویسی، شرح و تعلیقه و... دارد که در تزاحم امور روزانه و اندیشه‌های ناصحیح آسیب‌های زیادی دیده‌اند.

نویسنده کتاب تشنه دانش با بیان اینکه این اثر به قواعد عام مدیریت  در تحصیل پرداخته است،‌ بر ضرورت الگو گرفتن از زیست نامه علمی بزرگان تاکید کرد و افزود: دانش مدیریت در همه ساحت‌های طلبگی، اگر خود را در معرض زیست نامه بزرگان و شخصیت‌های ایستاد بر قله‌ای همچون علامه حسن زاده آملی قرار دهد، بخش‌ها و فصل‌هایی را به خود اضافه می‌کند که در نگاه اول به چشم نمی‌آید. طلبه‌ای که از بزرگان الگو می‌گیرد، پیکره شخصیت او به درستی تراش می‌خورد، به عنوان نمونه آشنایی با حضرت علامه حسن زاده، کتاب‌شناسی و حمیت میراث داری و پاسبانی از آثار گذشتگان را به انسان آموزش می‌دهد و گرنه به خودی خود شاید هیچگاه به ذهن یک طلبه نیابد که باید پاسبان و پاسدار میراث  و نسخ خطی باشد.

حسینی کمال آبادی تبیین کرد: در این اثر بسیاری از خاطرات مستند از حضرت علامه برای نخستین بار منتشر می‌شود.
وی در پایان از مجمع عالی حکمت اسلامی و پارک علم و فناوری استان قم که در برگزاری این مراسم سهیم بوده‌اند، تشکر کرد.

انتهای پیام/2258/ذ40


 
کتاب«تشنه دانش» براساس زیست نامه آیت الله حسن زاده آملی رونمایی چاپ فرستادن به ایمیل
تاریخ:95/2/12---ساعت: 9:3 عصر

کتاب«تشنه دانش» براساس شخصیت‎‌شناسی آیت‌الله حسن‌زاده آملی رونمایی شد
گروه حوزه‌های علمیه: کتاب تشنه دانش نوشته حجت‎الاسلام والمسلمین مرتضی حسینی بر اساس شخصیت‌شناسی آیت‎الله حسن‌زاده آملی در مجمع عالی حکمت اسلامی رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) مراسم رونمایی از کتاب تشنه دانش، راهنمای دانش‌اندوزی بر اساس زیست‌نامه علامه حسن‌زاده آملی، امروز 12 اردیبهشت در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار و حجت‎الاسلام والمسلمین مرتضی حسینی نویسنده این کتاب به تشریح کتاب خود پرداخت.
تشنه دانش حسینی کمال آبادی
وی در خصوص این کتاب گفت: کتاب تشنه دانش بر اساس شخصیت اخلاقی و علمی آیت‎الله حسن زاده آملی به نگارش در آمده است ولی مدلی در این کتاب به کار رفته است که در کنار بیان این ویژگی‎ها به شرح اصول و آداب زندگی و شخصیت یک طلبه واقعی نیز پرداخته شود.
نویسنده کتاب تشنه دانش بیان کرد: هر یک از شئون طلبگی از جمله علم و دروس حوزوی و... هر کدام به اندازه یک دریا است که بزرگانی چون علامه در همه این زمینه‎ها استاد بودند.
وی گفت: طلبگی را نباید یک کار ساده انگاشت، طلبگی در کنار اقیانوسی از علم، دارای یک رشته گسترده از مبانی اخلاقی و رفتاری و آدابی است که موفقیت در همه این زمینه‎ها نیازمند یک مدیریت بسیار قوی است که در این زمینه می‎توان از زندگی بزرگان درس‎های بسیار مهمی دریافت کرد.
وی گفت: تدبیر و آداب تعلیم و تعلم از نکات بسیار مهمی است که باید در این زمینه رعایت شود؛ آداب تعلیم و تعلم به حدی مهم است که باید در خصوص این مسئله کتاب‎ها نگاشت ولی متاسفانه ذخایر حال حاضر ما در این زمینه بسیار محدود و اندک است.
وی اظهارکرد: از دیگر ساحت‎هایی که طلاب باید در آن ورود کنند، ساحت مدیریت اخلاقی است زیرا طلاب جوان علاقه خاصی به سلوک رفتاری دارند ولی اگر در این راه به درستی هدایت نشود ممکن است در ورطه‎های دیگر رفته و دچار مشکل شوند.
لزوم توجه به تقریرنویسی
وی با ذکر این مطلب که مدیریت تحصیلی دارای قواعد عام است، بیان کرد: از جمله مسایلی که امروزه کمتر به آن توجه می‎شود، مسئله تقریرنویسی است که در گذشته بسیار شایع بود ولی امروزه چندان به آن توجه نمی‎شود در حالی که تقریرات نقش بسیار مهمی در فهم بهتر دروس دارد.
وی با اشاره به این نکته که در این کتاب قواعد عام مدیریت تحصیل بیان شده است، گفت: اصول مدیریت دانشی و اخلاقی باید در حوزه متداول شود و این مدیریت علمی و اخلاقی، مراتب توفیقات طلاب را فراهم خواهد آورد.
حسینی بیان کرد: این کتاب بر اساس زیست اجتماعی آیت‎الله حسن‌زاده آملی نوشته شده است که می‎توان با الگو قراردادن این عالم بزرگ، طلاب خود را در آیینه ایشان دیده و در پالایش خود تلاش مجدانه‎ای انجام دهند.
وی در پایان بر لزوم مهجوریت‌زدایی از کتب فاخر علمی در حوزه تاکید کرد و در ادامه حجت‎الاسلام والمسلمین حسینی آملی از شاگردان علامه حسن‌زاده آملی در سخنانی به ذکر ویژگی‎های شخصیتی این عالم بزرگ پرداخت.


 
کتاب تشنه دانش رونمایی شد چاپ فرستادن به ایمیل
تاریخ:95/2/12---ساعت: 8:22 عصر

حجت الاسلام و المسلمین حسینی آملی
توصیه آیت الله حسن زاده آملی در خصوص میزان کار در ایام جوانی
حوزه/ آیت الله حسن زاده آملی همیشه نصیحت می کنند که در جوانی به شکلی کار کنید که در پیری از کار افتاده نشوید، زیرا انسان کارهای بسیاری در پیری دارد که باید آنها را انجام دهد، ولی پیرمرد از کارافتاده، از توفیقات بسیاری محروم می شود.
تشنه دانش
به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حسینی آملی پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از کتاب«تشنه دانش» در مجمع عالی حکمت اسلامی قم گفت: سبکی که در نگارش این کتاب به کاربرده شده است شیوه ای بسیار مناسب است که توانسته به خوبی ابعاد مورد نظر را هویدا کند.

وی افزود: خداوند، قرآنی فروفرستاد که نور مبین است و پیامبری که سراج منیر است تا جامعه انسانی را از ظلمات به سوی نور خارج کند و به نور برساند.
تشنه دانش


این محقق حوزه خاطرنشان کرد: سرچشمه فیض الهی از قرآن و اهل بیت(ع) ناشی شده است و سپس نهرهایی سرازیر می شوند که طلاب باید همچون این نهرها این منابع را گرفته و مردم را سیراب کنند.

شاگرد آیت الله حسن زاده آملی بیان کرد: بزرگانی چون علامه شعرانی معلم عصر است که علامه حسن زاده آملی همیشه بیان می کنند که جان من به فدای ایشان باشد که این مساله نشان می دهد که این معلم با این شاگرد چگونه تعامل داشته که این چنین، بزرگانی چون علامه حسن زاده آملی این چنین در خصوص ایشان بیان می کند و در آخر عمر ایشان نیز نیازهای پرستاری ایشان را انجام می داد.

استاد حوزه گفت: چشمه زلال علوم و معارف اسلامی باید از سوی طلاب در نهرها و جدول ها در حوزه های علمیه کشور و سرآمد همه این حوزه ها یعنی حوزه علمیه قم جاری شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی آملی بیان کرد: علامه حسن زاده آملی توحید حقیقیه و صمدیه قرآن کریم را به هویت مطلقه ادراک کرده بود؛ آیت الله حسن زاده بیان کردند که یک کلمه از دیوان من، شعر نیست بلکه تمام این دیوان شرح حال شخصی خود من است.

وی خاطرنشان کرد: انس خاص آیت الله حسن زاده آملی با قرآن اعجاب برانگیز است و در اشعارشان نیز دولت را به طلعت حقیقت قرآن تعبیر می کنند و این علاقه عجیب در شاگردان ایشان نیز متبلور است.

شاگرد آیت الله حسن زاده آملی بیان کرد: ایشان بیان می کنند تا همه چیز خود را به علم ندهید علم هیچ بخشی از خود را به انسان نمی دهد و به همین خاطر است که این چنین در علم و دانش سخت کوش هستند.

استاد حوزه گفت: آیت الله حسن زاده آملی همیشه نصیحت می کنند که در جوانی به شکلی کار کنید که در پیری از کار افتاده نشوید زیرا انسان کارهای بسیاری در پیری دارد که باید آنها را انجام دهد، ولی پیرمرد از کارافتاده از توفیقات بسیاری محروم می شود؛ ایشان در دوران پیری هم که خود را از کارافتاده معرفی می کند نیز روزی 17 ساعت کار می کند که نمونه ای بارز از روحیات علمای بزرگ شیعه است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی آملی بیان کرد: اساتیدی چون آیات رفیعی قزوینی، محمدتقی آملی، ابوالحسن شعرانی، فاضل تونی، سید محمد حسن الهی طباطبایی، علامه طباطبایی و میرزا مهدی آشتیانی در شکل گیری انواروجودی ایشان نقش خاصی ایفا کردند و امروز نیز طلاب باید این بزرگان را الگوی خود قرار دهند و در این مسیر گام بردارند.

وی گفت: طلاب باید از برکات وجود این بزرگان استفاده کنند و در این زمینه باید از این مساله بحث کرد که این افراد طلاب مبتدی بودند که به این درجات رسیدند و طلاب باید بیاموزند چگونه کرامت خدادادی را از قوه به فعل برسانند.


 
Haddade Adel
Haddade Adel