خرداد 96 - چشمه دانش
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برای نمایش / عدم نمایش پیام های ارسالی در پارسی یار اینجاکلیک کنید

  • + در پی در خواست کاربر گرامی گشت ارشاد که فرموده بودند: حاجی میشه واسه رخ ماهم یک شعر بگی ؟؟ گشت ارشادی و از روی گلت دل ها مات....شه شطرنج به آستان رخت بارها مات
  • + رخت خود را جمع ز پارسی یار کرده بودم بساط خود را پهن در تلگرام کرده بودم مهندس آمد و گفتا که نسناس فراموشکار روزهای آس و پاس بیا در دست خود گیر این یک رباط است پیام از دور بفرست نوعی انعکاس است منم توبه ز کار خویش کردم بساطم را به پارسی پهن کردم خداوند به حق هشت و چارت زما بگذر شتر دیدی ندیدی چشمه دانش تقدیم به مهندس فخری زید عزه
  • + آیت الله ابوالقاسم علیدوست: امام خمینی قدس سره شعار اصلی خود را بر رفتن شاه متمرکز کردند. امام رأس هرم قدرت پهلوی را نشانه گرفته بود و به خوبی بر این امر واقف بودند که با رفتن شاه، رژیم پهلوی نیز خواهد رفت. امام خمینی قدس سره برای پشتوانه نظریه «شاه باید برود » به شعارهای مردم استناد می کردند و می فرمودند:الآن تمام مردم ایران از بزرگ و کوچک شعارشان بر رفتن شاه است.
  • + آیت الله سید علی حسینی آملی: تمام مشکلات جامعه بشری به خاطر این است که از خواسته فطرت خود دور مانده‌اند. ما اگر به وجدان خودمان برگردیم بیدار می‌شویم.
  • + رمز إحرام رمز احرام این است که که کاری را که دیگران به مجرد وفات با تو می کنند تو با خود بنما! لباس ها را در آور، غسل کن، کفن بپوش، تسلیم ربّ شو، حزین باش و آماده فاصله گرفتن از عادات ترک مأنوس ها ، خائف و امیدوار باش.
  • + آیت الله علیدوست: دنیای امروز در شرایطی است که چه مسلمان و چه غیر مسلمان بیش از هر زمان دیگر احتیاج به رفتار فاطمی دارد و هرچه که زمان پشت سرگذاشته می‌شود این احتیاج بیشتر می‌شود که ما به الگویی همچون حضرت زهرا(س) نیازمندیم.
  • + .
  • + چندی است چو عبد یاغی گشتم با جرم و جنایت باغی گشتم با لطف خدا و ابواب نجاب از بی راه ها بازیافتی گشتم **************** سرهم بندی از چشمه دانش
  • + بنده عمریست که به تشییع بدن مشغولم بر لبم حوقله و به ذکر حق مشغولم بعد مرگم چه هراس ز آمبولانس و تشییع بنده عمریست که به تشییع بدن مشغولم سروده جشمه دانش اسفند 1394 ************* حوقله در زبان عربی مخفف لا حول و لا قوة الا بالله است.

طراحی این قالب توسط امیرحسین قدرتی انجام شده است


     
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

              آماربازدید:

              امروز: 36

              دیروز: 49

              کل: 453772

Haddade Adel
Haddade Adel
سخنرانی دکتر محمود حکمت نیا در رونمایی از کتاب الفقه و العقل چاپ فرستادن به ایمیل
تاریخ:96/3/25---ساعت: 2:27 صبح

سخنرانی دکتر محمود حکمت نیا معاونت پژوهش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در رونمایی از کتاب الفقه و العقل

خوشحال هستیم  با کتاب «الفقه و العقل» گستره مخاطبان فقه و اصول اسلامی ‌گسترش پیدا می­‌کند. زبان عربی از زبان­‌های رسمی ‌جهان اسلامی ‌است، هرچند که در کنار عربی، فارسی و اردو نیز مطرح هستند.

در حوزه مباحث عقلی وجه مشترکی بین اصول شیعه و اهل تسنن و نیز خارج اسلام است. اگر کسی در جریان ساختار کتاب «فقه و عقل» قرار بگیرد، نسبت به ساختار «فقه و مصلحت» و «فقه و عرف» هم تسلط پیدا خواهد کرد. در حقیقت این یک دستگاه است.


جایگاه «عقل» در نظام‌سازی کجاست؟

تصورم بر این است، در حوزه عقل دو جای خالی دیگر وجود دارد. عقلی که در ادبیات اصولی ما مطرح شده است، آیا در عملیات استنباط ما قرار می‌­گیرد و آیا به عنوان یک ابزار استفاده می­‌شود یا خیر؟ که خوب توضیح داده شده است؛ اما نکته اساسی این است که در بحث‌­های نظام­‌سازی، گذشته از استنباط این احکام، باید استلزامات اجتماعی آن نیز بررسی شود و پس از این مرحله نیز برنامه عمل و مسئولیت آحاد و سازمان­‌ها در قبال آن تنظیم شود.

یکی از مواردی که می­‌تواند عقل جایگاه خود را در برنامه‌ریزی اجتماعی اثبات کند همین جاست. در فقه فرقی نمی­‌کند که حکمی ‌از عقل اثبات شود یا از نقل. ولی در برنامه­‌ریزی اجتماعی بسیار مهم است که عقل منبع حکم قرار می‌­گیرد یا نه؟

اگر بحث بر سر این باشد که ما فقط دلیل نقلی بر چیزی داشته باشیم، در برنامه‌ریزی اجتماعی نمی­‌توانیم بر قواعد عقلی تکیه کنیم، اینجا رابطه ایمان برقرار می‌­شود، یعنی هرقدر جامعه مؤمن­‌تر باشد این حکم ترویج پیدا می­‌کند. یا در مورد حجاب که بر اساس قواعد حقوقی بین­‌المللی، دولت فقط می‌­تواند در موارد منع اضرار دخالت کند. بله اهل سنت به خاطر کشفیات بعد از نص شرعی مطالبش را می‌­گویند، که همین نیز نیاز به بیانات شرعی دارد. اگر ما احکام عقلی را که پشت احکام شرعی هست را احصا کنیم، ابزار برای نظام سازی را داریم که باب وسیعی که می­‌توان پیدا کنیم که نام «عقل و نظام سازی» می­‌توان بر آن گذاشت.

مسأله دیگر این است که خود عقل از کجا دریافت می‌­کند و مقدمات درک آن از کجاست. غیر از ما برخی دیگر این را مطرح کرده‌اند. آیا قواعد عقل پایه دارد یا خیر؟ ما مثلاً درباره حقوق گزاره­‌های پایه داریم مثل حفظ نفس که تمام قواعد از این گزاره استفاده می­‌شود. عقل مصداق­‌ها را چگونه درک می­‌کند؟ این بحث­‌ها در فلسفه فقه مطرح می­شود.

در سه حوزه می­‌شود «عقل» را مطرح کرد:

1- بحث استنباط و تفسیر آن که این کتاب ورود پیدا کرده است.

دو مورد دیگر که ما امیدواریم جناب آقای علیدوست در بحث روش‌شناسی که در حال تدوین آن هستند وارد شوند:

2- دستگاه فهم عقل چطور است و آیا گزاره‌­های پایه دارد یا خیر؟ بر فرض این­که عقل به عنوان دلیل حکم قرار بگیرد (منبع واژه فقهی ما نیست، زیرا جوشش از خود دارد بخلاف حقوق، لذا اصولیین ما تعمد دارند که بگویند دلیل، زیرا می‌­خواهیم حکم را اسناد بدهیم به اراده شارع) این استنباط اگر بخواهد در حوزه اجتماعی بیاید، باید اول بدانیم که سیاست­گذاری ما چیست؟ اینکه عقل به عنوان دلیل قرار بگیرد یا نه، تأثیر مهمش استنباط نیست، تأثیر مهمش در هدف‌­گذاری یا برنامه­‌ریزی و سیاست‌گذاری است.

3- به­‌لحاظ پیشین نیز بحث مهمی ‌وجود دارد که فهم عقلی چه ماهیتی دارد.

?مراسم رونمایی از کتاب الفقه و العقل 96/3/22


الفقه و العقل


برای تهیه کتاب الفقه و العقل  و دیگر آثار آیت الله علیدوست به کتابفروشی انتشارات ادیب فقه جواهری  به آی دی ذیل در شبکه اجتماعی تلگرام مراجعه بفرمایید:
@ketabeadib


 
وضعیت نشر و ترجمه کتاب فقه و عقل چاپ فرستادن به ایمیل
تاریخ:96/3/23---ساعت: 7:49 عصر

آیت الله ابوالقاسم علیدوست در مراسم رونمایی از کتاب الفقه و العقل،  وضعیت نشر و ترجمه این کتاب را چنین گزارش کردند:

 

مقارنت این رونمایی با سالروز معراج حضرت خاتم الانبیاء ص را به فال نیک می گیریم، چرا که الفقه و العقل هدیه شده است به محضر آن حضرت، چنانکه اول کتاب درج شده است.

فارسی این کتاب با عنوان «فقه و عقل» از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، منتشر شده است و تا کنون به چاپ ششم رسیده تا کنون بیش از 8000 هزار نسخه از این کتاب عرضه شده است.
گزیده ای از این کتاب به همراه گزیده ای از کتاب فقه و عرف، تحت عنوان «مصادر فقه» به عنوان درسنامه از سوی جامعة المصطفی العالمیة منتشر و در مقطع دکترا در حال تدریس است.
این کتاب به زبان های اردو و روسی ترجمه شده است، ولی تاکنون با آنکه انتظار بود زودتر به زبان عربی ترجمه شود، به این زبان ترجمه نشده بود که بحمد الله به همت پژوهشکده ادیب فقه جواهری منتشر شد.
الفقه و العقل ادیب فقه جواهری

* برای تهیه این کتاب و دیگر آثار آیت الله علیدوست به کتابفروشی انتشارات ادیب فقه جواهری  به آی دی ذیل در شبکه اجتماعی تلگرام مراجعه بفرمایید:
@ketabeadib

 


 
کتاب الفقه و العقل مغز پژوهش های آیت الله علیدوست است چاپ فرستادن به ایمیل
تاریخ:96/3/23---ساعت: 7:6 عصر

رونمایی از کتاب الفقه و العقل

در ابتدای این نشست استاد سید مرتضی حسینی کمال آبادی مقارنت این رونمایی را با سالروز معراج حضرت ختمی مرتبت ص را مبارک وصف کرده و عنوان کردند که کتاب الفقه و العقل با عنوان فارسی «فقه و عقل» از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه منتشر شده بود. 

از آیت‎الله علیدوست سه اثر با عنوان فقه و عقل، فقه و عرف و فقه و مصلحت منتشر شده است که هر سه کتاب به عنوان کتب سال جمهوری اسلامی، کتاب سال حوزه و جشنواره های گوناگون انتخاب شده اند.

ریاست پژوهشکده ادیب فقه جواهری بیان کرد: با توجه به اینکه رقبای علمی و معرفتی و فرهنگی ما امروزه کتاب‎های کم مغز و گاه ضلال خود را با میلیون‎ها تیراژ به 71 زبان‎های مختلف دنیا ترجمه و در 150 کشور ارایه می‎کنند، لازم بود که این کتاب پرمغز و عمیق به زبان عربی ترجمه شود تا جهان اسلام از این کتاب بهره بیشتر گیرند.

وی گفت: کتاب الفقه و العقل را می ‏توان مغز پژوهش های آیت الله علیدوست مطرح کرد؛ زیرا اگر به دو کتاب یعنی فقه مصلحت و فقه عرف نگاه کنیم مشاهده می کنیم که تکیه آنها بر فقه و عقل بوده است.
در زمانه ای که طوفانی تر از طوفان نوح است و حجج الهیه کشتی نجات هستند باید از عقل به عنوان حجة الله بهره گرفت به ویژه وقتی که بیشتر شبهات در این عرصه به نام عقل و در جدال با شریعت مطرح می شود. در اینجا جایگاه کتاب الفقه و العقل روشن می شود که به چه مسأله مهمی پرداخته است.

مرحوم شیخ انصاری در پایان بحث جدی و موفقی که در کتاب القطع با اخباری ها دارد، قلم خود را زمین می گذارد و به نوعی حق را به اخباری ها می دهد و این عملکرد به علت برخورد با روایت ان دین الله لا یصاب بالعقول  و به علت روایت ابان تغلب در دیه است. نویسنده الفقه و العقل در این بزنگاه قلم را به دست گرفته و از این دو معضل نیز پاسخ داده است.

سید مرتضی حسینی کمال آبادی


 
کتاب الفقه و العقل رونمایی می شود چاپ فرستادن به ایمیل
تاریخ:96/3/21---ساعت: 2:53 صبح


کتاب الفقه و العقل، اثر آیت الله ابوالقاسم علیدوست توسط انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری منتشر شد.

این کتاب، با حضور نویسنده و در جمع روحانیون در روز دوشنبه مورخ 96/3/22 در سالن جلسات پارک علم و فناوری استان قم  رونمایی می شود.


 
Haddade Adel
Haddade Adel