آذر 92 - چشمه دانش
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برای نمایش / عدم نمایش پیام های ارسالی در پارسی یار اینجاکلیک کنید

  • + در پی در خواست کاربر گرامی گشت ارشاد که فرموده بودند: حاجی میشه واسه رخ ماهم یک شعر بگی ؟؟ گشت ارشادی و از روی گلت دل ها مات....شه شطرنج به آستان رخت بارها مات
  • + رخت خود را جمع ز پارسی یار کرده بودم بساط خود را پهن در تلگرام کرده بودم مهندس آمد و گفتا که نسناس فراموشکار روزهای آس و پاس بیا در دست خود گیر این یک رباط است پیام از دور بفرست نوعی انعکاس است منم توبه ز کار خویش کردم بساطم را به پارسی پهن کردم خداوند به حق هشت و چارت زما بگذر شتر دیدی ندیدی چشمه دانش تقدیم به مهندس فخری زید عزه
  • + آیت الله ابوالقاسم علیدوست: امام خمینی قدس سره شعار اصلی خود را بر رفتن شاه متمرکز کردند. امام رأس هرم قدرت پهلوی را نشانه گرفته بود و به خوبی بر این امر واقف بودند که با رفتن شاه، رژیم پهلوی نیز خواهد رفت. امام خمینی قدس سره برای پشتوانه نظریه «شاه باید برود » به شعارهای مردم استناد می کردند و می فرمودند:الآن تمام مردم ایران از بزرگ و کوچک شعارشان بر رفتن شاه است.
  • + آیت الله سید علی حسینی آملی: تمام مشکلات جامعه بشری به خاطر این است که از خواسته فطرت خود دور مانده‌اند. ما اگر به وجدان خودمان برگردیم بیدار می‌شویم.
  • + رمز إحرام رمز احرام این است که که کاری را که دیگران به مجرد وفات با تو می کنند تو با خود بنما! لباس ها را در آور، غسل کن، کفن بپوش، تسلیم ربّ شو، حزین باش و آماده فاصله گرفتن از عادات ترک مأنوس ها ، خائف و امیدوار باش.
  • + آیت الله علیدوست: دنیای امروز در شرایطی است که چه مسلمان و چه غیر مسلمان بیش از هر زمان دیگر احتیاج به رفتار فاطمی دارد و هرچه که زمان پشت سرگذاشته می‌شود این احتیاج بیشتر می‌شود که ما به الگویی همچون حضرت زهرا(س) نیازمندیم.
  • + .
  • + چندی است چو عبد یاغی گشتم با جرم و جنایت باغی گشتم با لطف خدا و ابواب نجاب از بی راه ها بازیافتی گشتم **************** سرهم بندی از چشمه دانش
  • + بنده عمریست که به تشییع بدن مشغولم بر لبم حوقله و به ذکر حق مشغولم بعد مرگم چه هراس ز آمبولانس و تشییع بنده عمریست که به تشییع بدن مشغولم سروده جشمه دانش اسفند 1394 ************* حوقله در زبان عربی مخفف لا حول و لا قوة الا بالله است.

طراحی این قالب توسط امیرحسین قدرتی انجام شده است


     
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

              آماربازدید:

              امروز: 91

              دیروز: 257

              کل: 451402

Haddade Adel
Haddade Adel
اکسیر نام تو چاپ فرستادن به ایمیل
تاریخ:92/9/29---ساعت: 11:5 صبح

باز پایی در کفش شاعران نموده ام.امید که به حسن طبع لطیف خود، در اصلاح مشکلاتش کمک کنند.

علامه حسن زاده آملی مدظله العالی می فرمایند:

الهی، عاشق را با شعر و شاعری و سجع و قافیه پردازی و الفاظ بازی چه کار!

الهی ، عارف را با عرفان چه کار ، عاشقْ معشوق بیند نه این و آن

به هر حال این فقیر حقیر نه از آن بهره دارد و نه از این، امید که از راه این بدان واصل شود الهی آمین

اکسیر نام تو


 

همه نام های تو اکسیر می کند

حتی نوشتن نام تو اکسیر می کند

در گوشه کتیبه مسجد به خط ثلث

بنوشته «الله» نام تو اکسیر می کند

آتش زدم کاغذ عشق نامه را

اما نسوخت نام تو اکسیر می کند

مجنون نموده ای آنسان حسین را

غرقاب خون نام تو اکسیر می کند

 قلبی که در کف دستت نهاده ای

از یمنِ فیضِ نام تو اکسیر می کند

نگرفت قلب بشر آرام جز به لیل قدر

جوش کبیرِ نام تو اکسیر می کند

جوشد ز چشمه دانش  تجلیات

جرعه ای از نام تو اکسیر می کند

92/9/29

17صفر1435

قم المقدسه

 



 
حکمت های عقد ازدواج چاپ فرستادن به ایمیل
تاریخ:92/9/21---ساعت: 5:39 عصر


حکمت های عقد ازدواج 

یکی از فصل های مهم احکام شرعی (شریعت) فصل ازدواج و طلاق است، و در زندگی انسان ها تاثیر زیادی دارد. گاه پرسشی رخ می دهد که چرا یک ارتباط دو نفر را با این همه قوانین همراه کنیم ، و کاری که با رضایت دو نفر به انجام می رسد را دشوار کنیم؟

در بررسی این مهم دو اعتقاد که در بحث ریشه های اعتقاد به احکام مطرح شده به عنوان پیش فرض باید مورد توجه باشد، اول اعتقاد به توحید در مقام قانونگذاری است و دوم فرق بین علت وضع قانون و حکمت آن است و از آنجا که نگارنده این بحث را در جای خود به سامان رسانده است، خوانندگان گرامی می توانند بدانجا ( + ) رجوع کنند.

رضایت طرفین اگر چه شرط لازم  ازدواج است اما به تنهایی کافی نیست زیرا ازدواج، تعهد های حقوقی بر هریک از دو طرف ازدواج و بر خانواده های آنان می آورد و عقلای عالم در کارهای بزرگی که نیازمند تعهد و مسؤولیت است مثل انجام معاملات بزرگ از عقد استفاده می کنند و به رضایت دو طرف معامله بسنده نمی کنند و صرف رضایت دو طرف را تامین کننده ی تعهد و مسؤولیت مورد نیاز در این گونه امور مهم نمی دانند و معتقدند که تثبیت این تعهدات در قالب عقد، تحقق می یابد.لذا باید حکمت عقد را در مسئولیت هایی که بر عهده دو نفر می آید، پیگیری کرد.

1-   تعهد مالی مهریه

براساس این عقد، مرد متعهد به پرداخت مالی می‌شود که به هنگام وقوع عقد نکاح به همسر خود می‌پردازد یا مکلف به پرداختِ آن می‌شود. بر اساس منابع فقه اسلامی، مهری که شوهر به زن می‌پردازد، در حقیقت، عوضِ حقِ بهره از زن است.

2-   تعهد گستره زمانی تعهدها

بر اساس این عقد، گستره زمانی تعهد هریک از زن و مرد روشن میشود، گاه تمام زندگی آنها (عقد دائم) و گاه بخشی از زندگی آنها را ( عقد موقت) را فرا می گیرد.

3-   تعهد مالی نفقه

براساس این عقد، مرد تعهد مالی نفقه زن را بر عهده می گیرد،نفقه عبارت است از تأمین هزینه زندگی زن که شامل خانه، اثاثیه منزل، غذا، لباس، دارو و درمان از زمان عقد دائم که برعهده زوج می باشد

ترک این تعهد مالی از جانب زوج موجب حق مراجعه زن به حاکم شرع و استیفای حق خود براساس عقد ازدواج است و به عبارت دیگر زنی که همسرش از پرداخت نفقه به وی خودداری می کند، هم می تواند شکایت کیفری کند و هم می تواند دادخواست حقوقی ارائه نماید.

4-   تعهد در امور زناشویی

براساس این عقد،زن متعهد می شود که ارضای زوج خود را بر عهده گیرد. و در صورت ترک بدون عذر این مهم ،آثار حقوقی در پی دارد.هرگاه زن بدون عذر موجه به وظایف زوجیت خود که همانا تمکین عام وخاص (فرمانبرداری شرعی و رابطه جنسی) است، عمل نکند، نمی‌تواند از شوهر، مطالبه نفقه نماید.

5-   تعهد محرمیت

یکی از مهمترین مسائل در احکام شرعی مسئله محرمیت و تنظیم روابط زنان و مردان اجتماع است، بر اساس عقد ازدواج ،غیر از محرمیت زوج و زوجه،محرمیت دائمی بین مادر زن و داماد و محرمیت دائمی بین عروس و پدر شوهر و حرام شدن ازدواج با خواهر خانم ها مادامی که این عقد پا برجاست، را در پی دارد.

6-   تعهد به شروط ضمن عقد

شروط ضمن عقد ازدواج تعهداتی است که در حین ازدواجبا توافق زن و شوهر وارد مفاد قراردادازدواج آن‌ها می‌شود. این شروط را می‌توان در سند رسمی ازدواج ذکر کرده و با امضای دو طرف رسمیت داد. این شروط در قانونذکر نشده‌اند و به انتخاب طرفین چه در هنگام ازدواج و چه پس از آن انتخاب می‌شوند.


7-   تعهد به شروط ارتکازی

برخی از شرط ها به وفق زندگی های مردم در عرف ها و عادات گوناگون ، شرط اساسی زندگی آنان شمرده می شود به گونه ای که حتی اگر ضمن عقد سخنی از آن به میان نیاید نیز بین خود آن را حتما عمل خواهند کرد و اگر کسی تخلف کند مسئول خواهد بود.مانند تدبیر امور منزل بر عهده زن باشد هرچند در احکام شرعی چنین وظیفه ای بر عهده او نیست.

8-   و....

کوتاه سخن اینکه رضایت طرفین هرچند شرط لازم ازدواج است ولی شرط کافی نیست.

استدلال:

مقدمه یکم: ازدواج یک ارتباط ویژه با مسئولیت های فروان است.

مقدمه دوم: ارتباط ویژه با مسئولیت های فروان را عقلا در قالب عقد و قرارداد پیگیری می کنند.

نتیجه: ازدواج ارتباطی است که عقلا در قالب عقد و قرارداد پیگیری می کنند.

 خداوند نیز همین سیره عقلا را امضاء فرموده و با قراردادن سیستم عقد و طلاق در متن شریعت آن را به سامان رسانده است.

سید مرتضی حسینی کمال آبادی

21/9/92

قم المقدسه




 
نامه تشکر دبیرکل سازمان ملل از روحانی شیعه + سند چاپ فرستادن به ایمیل
تاریخ:92/9/18---ساعت: 10:35 عصر
  نامه تشکر دبیرکل سازمان ملل از روحانی شیعه + سنداختصاصی حوزه

  نامه تشکر دبیرکل سازمان ملل از روحانی شیعه + سند 


  اختصاصی/ بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن تشکر از مولف کتاب "تمام نهج البلاغه" از نمایش این کتاب در کتابخانه این سازمان بین المللی خبر داد. 

 

به گزارش سرویس بین الملل خبر گزاری حوزه، وی در نامه‌ای به حجت الاسلام و المسلمین سیدصادق موسوی مولف کتاب تمام نهج البلاغه اعلام کرد به دلیل جالب توجه و عالى بودن این کتاب، از دست اندر کاران خواستم که در کتابخانه سازمان ملل به نمایش گذاشته شود.

بان کی مون در این نامه خاطر نشان کرده؛ از اهمیت و جایگاه نهج البلاغه در زندگى روزانه بسیارى از مسلمانان در ایران و دیگر نقاط جهان آگاه است.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین از سال ها مطالعه و تحقیق حجت الاسلام والمسلمین موسوی برای پدید آوردن این اثر گرانسنگ قدردانی کرده است.

یادآور می شود این محقق حوزوی ماه گذشته و در جلسه ای با حضور نماینده ایران در سازمان ملل، نسخه ای از "تمام نهج البلاغه" را به بان کی مون هدیه کرد.

وی در سفر به قم نیز ضمن دیدار با مراجع تقلید این کتاب را به ایشان هدیه کرد که مورد توجه و تقدیر آیات عظام قرار گرفت.

با توجه به رویکرد ادبی سید رضی، در گردآوری نهج البلاغه و نیز عدم دسترسی به برخی منابع، بسیاری از سخنان حضرت علی (ع) مغفول مانده بود که مولف تمام نهج البلاغه طی 28 سال تحقیق و با سفر به کشورهای مختلف و بررسی کتابخانه‌های متعدد از جمله کتابخانه کنگره آمریکا، اثری جامع شامل تمام سخنان حضرت علی (ع) را فراهم کرده است.

* متن نامه دبیرکل سازمان ملل متحد

ترجمه متن نامه دبیر کل سازمان ملل در ذیل می‌آید:

آقاى موسوى عزیز

از جنابعالى به خاطر هدیه ارزشمند و زیبایى که محصول سال‌ها مطالعه و تحقیق است تشکر می‌کنم.

من از اهمیت و جایگاه نهج البلاغه در زندگى روزانه بسیارى از مسلمانان در ایران و دیگر نقاط جهان آگاهم.

به دلیل جالب توجه و عالى بودن کتاب، از دست‌اندرکاران خواستم که در کتابخانه سازمان ملل به نمایش گذاشته شود.

من تحت تاثیر شخصیت فکرى شما و زمانى که با هم گذراندیم قرار گرفتم.

از شما براى حمایت از ارزش‌هاى پایدار سازمان ملل قدردانى می‌کنم.

براى شما احترامى عمیق و از جنابعالى تشکر ویژه دارم.

ارادتمند

بان کى مون

 


 
معرفی کتاب: سید عزیز چاپ فرستادن به ایمیل
تاریخ:92/9/11---ساعت: 2:25 عصر

در شماره یکم نشریه کلمه طیبه از قلم این حقیر به چاپ رسید

.:: معرفی کتاب: سید عزیز ::.
« حجت الاسلام سید مرتضی حسینی کمال آبادی-استاد سطح یک حوزه »
اشاره
سید عزیز اثر حمید داود آبادی پیاده شده و برگردان به فارسی مصاحبه عربی نویسنده با دبیر کل حزبالله لبنان، سید حسن نصرالله می باشد. هدف از این نوشته پرده برداری از گوشه هایی از زندگی خصوصی آن جناب است که پیچیده شده در تاریخ لبنان و حزب الله بیان گشته است و این شیوه را آقای داود آبادی برای مصاحبه برگزیده است چرا که ورود به عرصه خصوصی زندگی لبنانی ها سخت و چه بسا غیر ممکن می باشد (کتاب، ص 123).نویسنده، نام این کتاب را از عبارت رهبر معظم انقلاب آیت الله العظمی سید علی خامنه ای (دام ظله)گرفته آنجا که ایشان می فرمایند: هر چیزی که مایه شناخت و تکریم بیشتر آن سید عزیز شود، خوب و برای من مطلوب است.


ساختار کتاب
این اثر، باب بندی متداول کتاب ها را ندارد بلکه پنجاه و شش خاطره از سید عزیز را عنوان دهی نموده است. نویسنده روان و شیوا قلم زده و سعی بر آن داشته که در ترجمه فارسی زیبایی های کلام عربی گم نشود. این مهم به ویژه در وصیت نامه شهدا و نامه تشنگان عملیات استشهادی به سید عزیز رعایت شده، از این رو توانسته انعکاس خوبی را رقم بزند.نویسنده، در پایان خاطرات به نگاشتن پی نوشت هایی که در متن خاطرات شماره گذاری شده پرداخته است،این پی نوشت ها که در قالب چهل و چهار شماره در بیست و شش صفحه به پایان رسیده در بیان زندگینامه إجمالی، شخصیت های متن خاطرات و بیان رویدادهای تاریخی لبنان و حوادث مرتبط با آن است.پس از پی نوشت ها نویسنده بر یکی از شخصیت های مهم خاطرات متمرکز می شود و آن شهید والامقام سید هادی نصرالله فرزند دبیر کل حزب الله لبنان است.نویسنده از سه خاطره کوتاه خود با آن شهید والا مقام یادی نموده و سپس بر آن شخصیت و شهادتش و بیان وقایع پس از شهادت او پرداخته است و سپس این رساله نورانی به وصیت نامه جاندار سید هادی نصرالله عطرآگین می شود و بدین گونه اصل این رساله به پایان می رسد.نویسنده در پایان به آسیب شناسی تاریخ شفاهی پرداخته و در ضمن بیان 9 آسیب شیوه خود را در ضمن بیان خاطره مصاحبه، بیان می دارد.در قسمت پایانی اثر 29 تصویر از سید عزیز پیوست کتاب شده است.این خاطرات در سال 1377 ش در مقر «شورای اجرایی حزب الله» ضبط شده و نویسنده در سال 1386 ش از نگارش آن فارغ شده است.

محتوای کتاب
محتوای این اثر را می توان در سه عنوان بیان نمود:
1- زندگی نامه شخصی سید عزیز؛
2- تاریخچه لبنان و حزب الله؛
3- گزارشی از عملیات استشهادی.

زندگینامه شخصی سید عزیز
در این بخش ضمن معرفی خانواده سیّد، از فقر شدید خانوادگی و جنگ داخلی در لبنان سخن به میان آمده است و از همان ابتدا، استعداد طلبه شدن در او موج می زند تا جایی که قبل از طلبگی نیز منبرهای کوتاه می رفته و همواره پیگیر ارتباط با شخصیت های روحانی بوده تا این استعداد خدادادی به هدر نرود این فرآیند منتهی می شود به انتقال او به نجف و آشنایی با آیت الله صدر و محبت های آیت الله او را در تحت تکفل و تدریس سید عباس موسوی می پروراند.سیّد با دوستانش سه سال تحصیلی آن روزگار که هر سالش تقریبا سیصد و پنجاه روز بود، به تحصیل پرداخت و در این بازه زمانی به دفترهای مراجع نیز آمد و شدی داشته است.سپس به علت آشوبی که رژیم منحوس بعث برای طلاب لبنانی شروع کرده بود مجبور به ترک عراق شد و با همراهی سید عباس موسوی حوزه علمیه ای را در بعلبک تا سیس نمودند و به ادامه تحصیل پرداختند.این تحصیلات نیز به مدت سه سال به طول می انجاند و درس های مقدمات و سطوح را به پایان می برد بعد محضر شیخ علی العفی مباحثی از دروس خارج را نیز گذراند. وی بعدها بسیار کوشش می کند که به تحصیلات در قم ادامه دهد اما أوضاع میهنش و نیاز مردم به او مانع از این رویداد می شود. مبحث اول با بیان ماجرای ازدواج خودش و معرفی فرزندان به پایان می رسد. این بخش سی صفحه از حجم کتاب را به خود اختصاص داده است.

تاریخچه لبنان و حزب الله
این بخش نیز ادامه زندگی نامه سید است. اما سیدی که دیگر جدا از رویدادهای اسلام و میهنش نمی توان به رصد او نشست.فعالیت های سیاسی سیّد از سال 1361 در قالب کارهای تشکیلاتی جنبش أمل واقع شد (و مواجه شد به حمله صهیونیست ها به لبنان).
ایشان در سال 1364 معاون رئیس سیاسی حزب الله و پس از یک سال، مسئول نظامی منطقه بیروت ودر سال1367 عضو شورای مرکزی و مسئول اجرایی حزب الله شده و در سال1368(هجرت به قم) نماینده حزب الله در ایران منصوب می شود.
سال 1370 مسئول اجرایی حزب الله و همچنین نماینده آیت الله خامنه ای (دام ظله) در بیروت و جبل عامل.
سال 1376 شهادت سید هادی نصرالله (پس از شهادت سید عباس موسوی این خبر تکان دهنده ترین و عاطفی ترین و حماسی ترین خبر است و تا پایان اثر، این خون آرام ندارد)

 
یک لحظه غفلت آموزگار و پانزده سال گرفتاری شاگرد چپ دست چاپ فرستادن به ایمیل
تاریخ:92/9/10---ساعت: 11:46 عصر

در جلسه توجیهی اعزام مبلغین محرم امسال استاد علیدوست مدظله واقعه ای درس آموز نقل کردند و آن اینکه

وقتی مطالب را می‌گوییم باید جزئیات را توضیح دهیم؛

یکی از آقایان به من زنگ زد و گفت: شخصی به من زنگ زده و گفته من پانزده سال اشتباه غسل می‌کردم .

می‌دانیم که طهارت شرط واقعی است و اگر بیست‌سال اشتباه غسل می‌کرده است باید دوباره اعاده کند.

من گفتم :که اشتباه این شخص چه بوده است؟

گفت: اول طرف چپ را می‌شسته و بعد طرف راست را؛

گفتم: خوب برخی فقهاء ترتیب را اول در سر و گردن و بعد با بدن حساب کرده‌اند نه ترتیب در اطراف بدن (اول طرف راست و بعد طرف چپ)؛

مشکل او حل شد بعد پیگیری کردم که چرا اشتباه کرده است؟ 

مشخص شد وقتی معلم او در زمان دانش‌آموزی به آنها غسل را آموزش می‌داده است

گفته: اول سر و گردن را بشویید و بعد همان طرفی که با آن می‌نویسید.

اتفاقا این دانش‌آموز با دست چپ می‌نوشته است؛ آن معلم می‌خواسته کد دهد ولی فکر نکرده است که شاید کسی با دست چپ بنویسد.

 

 


 
Haddade Adel
Haddade Adel