بهمن 94 - چشمه دانش
سفارش تبلیغ

ثبت شرکت
صبا

برای نمایش / عدم نمایش پیام های ارسالی در پارسی یار اینجاکلیک کنید

  • + در پی در خواست کاربر گرامی گشت ارشاد که فرموده بودند: حاجی میشه واسه رخ ماهم یک شعر بگی ؟؟ گشت ارشادی و از روی گلت دل ها مات....شه شطرنج به آستان رخت بارها مات
  • + رخت خود را جمع ز پارسی یار کرده بودم بساط خود را پهن در تلگرام کرده بودم مهندس آمد و گفتا که نسناس فراموشکار روزهای آس و پاس بیا در دست خود گیر این یک رباط است پیام از دور بفرست نوعی انعکاس است منم توبه ز کار خویش کردم بساطم را به پارسی پهن کردم خداوند به حق هشت و چارت زما بگذر شتر دیدی ندیدی چشمه دانش تقدیم به مهندس فخری زید عزه
  • + آیت الله ابوالقاسم علیدوست: امام خمینی قدس سره شعار اصلی خود را بر رفتن شاه متمرکز کردند. امام رأس هرم قدرت پهلوی را نشانه گرفته بود و به خوبی بر این امر واقف بودند که با رفتن شاه، رژیم پهلوی نیز خواهد رفت. امام خمینی قدس سره برای پشتوانه نظریه «شاه باید برود » به شعارهای مردم استناد می کردند و می فرمودند:الآن تمام مردم ایران از بزرگ و کوچک شعارشان بر رفتن شاه است.
  • + آیت الله سید علی حسینی آملی: تمام مشکلات جامعه بشری به خاطر این است که از خواسته فطرت خود دور مانده‌اند. ما اگر به وجدان خودمان برگردیم بیدار می‌شویم.
  • + رمز إحرام رمز احرام این است که که کاری را که دیگران به مجرد وفات با تو می کنند تو با خود بنما! لباس ها را در آور، غسل کن، کفن بپوش، تسلیم ربّ شو، حزین باش و آماده فاصله گرفتن از عادات ترک مأنوس ها ، خائف و امیدوار باش.
  • + آیت الله علیدوست: دنیای امروز در شرایطی است که چه مسلمان و چه غیر مسلمان بیش از هر زمان دیگر احتیاج به رفتار فاطمی دارد و هرچه که زمان پشت سرگذاشته می‌شود این احتیاج بیشتر می‌شود که ما به الگویی همچون حضرت زهرا(س) نیازمندیم.
  • + .
  • + چندی است چو عبد یاغی گشتم با جرم و جنایت باغی گشتم با لطف خدا و ابواب نجاب از بی راه ها بازیافتی گشتم **************** سرهم بندی از چشمه دانش
  • + بنده عمریست که به تشییع بدن مشغولم بر لبم حوقله و به ذکر حق مشغولم بعد مرگم چه هراس ز آمبولانس و تشییع بنده عمریست که به تشییع بدن مشغولم سروده جشمه دانش اسفند 1394 ************* حوقله در زبان عربی مخفف لا حول و لا قوة الا بالله است.

طراحی این قالب توسط امیرحسین قدرتی انجام شده است


     
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

              آماربازدید:

              امروز: 16

              دیروز: 63

              کل: 297868

Haddade Adel
Haddade Adel
حسن خلق، سیره عالمان دین (94/11/14) چاپ فرستادن به ایمیل
تاریخ:94/11/29---ساعت: 12:46 صبح

 
حسن خلق، سیره عالمان دین

 

آیت الله ابوالقاسم علیدوست، در جلسه درس اخلاق مورخ 14/11/ 94 به  مسأله ضرورت حسن خلق و تطبیق آن بر سیره عالمان دینی پرداختند.
این جلسه به قلم سید مرتضی حسینی کمال آبادی تقریر شده است.
 

جاءَ رجُلٌ إلى رسولِ اللّهِ صلى الله علیه و آله مِن بَینِ یدَیهِ فقالَ : یا رسولَ اللّهِ ، ما الدِّینُ ؟ فقالَ : حُسنُ الخُلقِ . ثُمَّ أتاهُ عَن یَمینِهِ فقالَ : ما الدِّینُ ؟ فقالَ : حُسنُ الخُلقِ . ثُمّ أتاهُ مِن قِبَلِ شِمالِهِ فقالَ : ما الدِّینُ ؟ فقالَ : حُسنُ الخُلقِ . ثُمّ أتاهُ مِن وَرائهِ فقالَ : ما الدِّینُ ؟ فالْتَفَتَ إلَیهِ و قاَل : أ مَا تَفْقَهُ . الدِّینُ هُو أنْ لا تَغْضَبَ (تنبیه الخواطر : 1/89)

 

مردى از روبروى پیامبر خدا صلى الله علیه و آله ، خدمت آن حضرت آمد و پرسید : اى رسول خدا ! دین چیست ؟ فرمود :نیک‌خویی . سپس از طرف راست آمد و پرسید: دین چیست؟ فرمود: نیک‌خویی. آن گاه از طرف چپ آن حضرت آمد و پرسید : دین چیست؟ فرمود: نیک‌خویی. سپس از پشت سر ایشان آمد و پرسید: دین چیست ؟ حضرت به طرف او برگشت و فرمود : مگر نمی دانی؟! دین ، آن است که خشم نگیرى .

 

ایام دهه فجر انقلاب اسلامی را تبریک عرض می کنم و حدیثی هم که خواندم بی ارتباط با این مهم نیست. شاید سن و سال برخی از دوستان حاضر اقتضای درک آن دوران را نداشته باشد. انقلاب اسلامی فرصتی استثنایی و لایتناهی را برای آنان که درد دین دارند و می خواهند دین خداوند در زمین محقق شود، ایجاد کرده است. در این میان پرسش مهم این است که آیا ما و مسئولان از این ظرفیت استثنایی توانسته ایم استفاده کنیم یا نه؟ پاسخ به این پرسش مباحث مفصلی را می طلبد و نزدیک به چهل سال، برای ارزیابی و نمرده دادن فرصت کافی است. ما به عنوان روحانی از بعد شخصیتی در این میان رسالتی داریم. فرض بفرمایید انقلاب اسلامی را به همه دنیا صادر کردیم و همه دنیا شدند کارگزار حکومت اسلامی و تمام ذرات خانه ها و اسلحه خانه ها در اختیار حکومت قرار گرفت ولی اخلاق محقق نشد و مکارم اخلاقی ارتقا پیدا نکرد، آن  را مطلوب  نباید دانست و بدان نمره داد.
ادامه مطلب...

 
راز نهانی شعر تکراری استاد سبزورای حفظه الله/ باز نشر چاپ فرستادن به ایمیل
تاریخ:94/11/1---ساعت: 5:8 عصر

باز نشر به مناسبت بیماری و به امید شفای استاد حمید سبزواری

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
حمید سبزواری از آن دسته شاعرانی است که پیوسته مورد علاقه این‌جانب بوده است از هر جهت این شخصیتی را نگاه می‌کنی دوست داشتنی است از لحاظ اعتقاد دینی، اخلاقی، هنر و....یکی از خواسته‌های قلبی این‌جانب آن بوده است که توفیق ساعتی هم‌نشینی با آن پیرمرد دوست داشتنی نصیبم شودأن شاء الله .

ایرانیان دانسته یا نادانسته با اشعار او انس دارد آنچه را که برخی از سروده‌های حساس و حماسی انقلاب اسلامی ایران از قلم او صادرشده و در قالب سرود و...به مردم عرضه شد .

اما دو شعر از اشعار او پیش از همه مرا در قبضه خود گرفته است .
ادامه مطلب...

 
مبسوط سخنرانی آیت الله محمد قائینی در سمینار نقش ادبیات عربی در چاپ فرستادن به ایمیل
تاریخ:94/11/1---ساعت: 2:53 عصر

نقش ادبیات عرب در فرایند استنباط احکام شرعی (بخش نخست)

  دومین سمینار نقش ادبیات عرب در فرآیند استنباط، اوایل دی‌ماه 1394 به‌همت کانون ادبیات عربی مؤسسه ترمینولوژی فقه و با حضور طلاب، اساتید و مسئولان در سالن همایش مرکز فقهی ائمه اطهار‌علهیم‌السلام برگزار شد. 

 

 

دومین سمینار نقش ادبیات عرب در فرآیند استنباط، اوایل دی‌ماه 1394 به‌همت کانون ادبیات عربی مؤسسه ترمینولوژی فقه و با حضور طلاب، اساتید و مسئولان در سالن همایش مرکز فقهی ائمه اطهار‌علهیم‌السلام برگزار شد.

نظر به اهمیت مباحث علمی، مشروح گزارش این نشست در دو قسمت تقدیم خوانندگان ارجمند می‌شود.

حجةالاسلام والمسلمین سیدمرتضی حسینی کمال‌آبادی، مدیر مسئول مؤسسه ترمینولوژی فقه به تشریح اهداف برگزاری سالانه این سمینار گفت: این سمینار، همان‌طور که از عنوانش پیداست، بدان هدف، سالانه یک مرتبه برگزار می‌شود که گونه‌های نقش‌آفرینی ادبیات عربی در فرآیند استنباط از زبان مجتهدان و کسانی که درگیر فهم نصوص و استنباط احکام هستند بیان شود، تا دانش‌پژوهان تشویق شوند و زمینه‌اجرای پژوهش‌های میان‌رشته بین ادبیات عربی و فهم نصوص دینی بیش از پیش فراهم آید.



به گزارش مؤسسه ترمینولوژی فقه، در ادامه این سمینار استاد محمد قایینی، از اساتید حوزه علمیه قم طی سخنانی اظهار داشت: مسئله دخالت برخی از علوم در استنباط، مسئله مهمی است. تردیدی نیست که علوم ادبی از علومی است که نقش مسلمی در استنباط دارد؛ زیرا اسناد و متون استنباط، اعم از قرآن مجید و روایات مأثوره به زبان عربی و تلاش طاقت‌فرسای بزرگان به‌دست ما رسیده است. میراث شیعه، میراثی غنی و مستند است و چنین میراثی نزد هیچ دین و مذهبی نیست. این میراث، از رهگذر تلاش‌های ائمه اطهار‌علهیم‌السلام و جانفشانی راوة، به‌دست ما رسیده است و ما باید قدردان این گنجینه بی‌نظیر باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که علوم ادبی از علومی است که نقش مسلمی در استنباط دارد، متکفل بیان مفردات و هیئات می‌باشد و هیئات هم اعم از هیئات افرادی و ترکیبی، به‌کار رفته در نصوص، علوم ادبی است. علوم ادبی به‌ویژه دانش لغت، ابزار فهم نصوص دینی و معیار صحت فهم اسناد و منابع استنباط به معنای عام کلمه است نه فقط استنباط فقه اصغر. چنان‌که اجتهاد در فقه، منوط به اجتهاد در مسایل اصول فقه است، بی‌تردید وابسته به عده وافری از مسایل از علوم ادبی است. تنها مراجعه به منابع، کافی نیست، بلکه فقیه، ناچار به اجتهاد در علوم مقدمی است. تقلید در این دانش‌ها مصحح افتاء نیست. هرچند برخی با عنوان توسط در اجتهاد، علوم مقدمی را ضرور ندانسته‌اند، ولی اجتهادی که می‌تواند مبنای تقلید دیگران قرار بگیرد، شامل اجتهاد در علوم مقدمی فقه هم می‌شود، مقلد در ادبیات مانند مقلد در اصول فقه اجازه افتا ندارد. و این اندیشه معروف اعتبار اجتهاد مبتنی در مطلق مقدمات در فقه است و اجتهاد مبتنی بر تقلید در مقدمات اعتباری ندارد.

این استاد حوزه افزود: مشهور بین ائمه اصول، عدم حجیت قول لغوی است، بر این اساس اگر کسی تمکن کشف لغات را نداشته باشد، در حقیقت مبتلا به انسداد شده است و نتیجه استنباط او بر مبنای انسداد شکل خواهد گرفت. بر این اساس متکفل استنباط باید عالم به لغت باشد و اعتماد به سخنان لغوی‌ها نمی‌تواند منشأ افتا باشد. کتب لغت نقش کمک‌کننده دارند و مقدماتی را فراهم می‌آورد که می‌تواند منجر به علم شود؛ اما این به معنای حجیت و پذیرش تعبدی قول لغوی‌ها نیست.

استاد قایینی یادآور شد: بخش عظیمی از مشکلات استنباط، به عدم وقوف به معانی دقیق مواد (که متکفل آن دانش لغت است) و هیئت أعم از افرادی و ترکیبی (که متکفل آن دانش صرف و نحو و... است) برمی‌گردد. فقیه بدون وقوف بر مواد به‌کار رفته در نصوص شارع، قدم از قدم نمی‌تواند بردارد.


لحن در ادای کلمات بر اساس لحن عربی، منشأ عدم فصاحت می‌شود، ولی لحن در معنای مفردات و ترکیبات منشأ بدفهمی می‌شود و از لحن در ادای کلمات بدتر است. یکی از مناشئ مهم لحن در فهم، وجود لغات مشترکی بین لغت عربی و دیگر لغات است، انس غیرعرب به لغاتی از عربی در دیگر لغات مانند زبان فارسی آسیب جدی می‌آفریند، زیرا در بسیاری از موارد معنای آن واژه در عربی با معنای مأنوس او به جد متفاوت است و صرف اشتراک در صورت است و از قبیل اشتراک لفظی شمرده می‌شود.

سخنران این سمینار، در همین زمینه با ذکر مثالی گفت: تعبیر «اجاره به شرط تملیک» در زبان فارسی رایج است، اما در لغت عربی بیع محسوب می‌شود نه اجاره (تطبیق یکم). غفلت از این مهم شایع است، لذا این دست برداشت‌ها، گاه مورد تذکر فقیهان عرب زبان قرار می‌گیرد. در حقیقت لغت فارسی را دارید مبنای فهم می‌گیرید در حالی‌که معیار لغت و وضع عربی است. برخی کلمه ضرر، در قاعده لاضرر را معمولاً و به‌طور معروف به نقص و نقصان معنا کرده‌اند اما فقیه عرب بر اساس ممارستی که با این لغت دارد، می‌گوید صرف نقصان، ضرر نیست، بلکه نقصان فاحش و معتدبه ضرر است و معیار معتد به بودن ضرر را منشأ ضیق و شدت می‌داند. تفسیر لغوی‌ها، واژه ضرر را به نقصان از قبیل سعدانه نبت است و نبتی سعدانه نیست. در نتیجه یا مساوی حرج خواهد بود یا أخص از آن؛ زیرا حرج، نیز به معنای ضیق است. بر این اساس، برخی از مسایلی که ذیل قاعده لاضرر مطرح می‌شود، به کنار می‌رود مانند آن‌که اگر لاضرر نهی باشد، مفاد لاضرر، از دست ما گرفته می‌شود؛ زیرا اگر لاضرر، نهی باشد، ماجعل علیکم فی‌الدین من حرج، نهی نیست. (تطبیق دوم). اما در ادامه روایت سخن از لاضرار است، اما آیا ضِرار، مصدر مجرد باب ثلاثی است؟ یا مصدر باب مفاعله است؟ هر کدام باشد، معنا متفاوت می‌شود. وانگهی اگر مفاعله باشد، مفاد آن چیست؟ آیا مفاد مفاعله مشارکت است مانند مضاربه؟ یا تصدی و تعمد است؟ یا تعدیه است (مرحوم اصفهانی فرموده)؟ یا امتداد و تکرر است؟



ادامه مطلب...

 
Haddade Adel
Haddade Adel