مهر 94 - چشمه دانش
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برای نمایش / عدم نمایش پیام های ارسالی در پارسی یار اینجاکلیک کنید

  • + در پی در خواست کاربر گرامی گشت ارشاد که فرموده بودند: حاجی میشه واسه رخ ماهم یک شعر بگی ؟؟ گشت ارشادی و از روی گلت دل ها مات....شه شطرنج به آستان رخت بارها مات
  • + رخت خود را جمع ز پارسی یار کرده بودم بساط خود را پهن در تلگرام کرده بودم مهندس آمد و گفتا که نسناس فراموشکار روزهای آس و پاس بیا در دست خود گیر این یک رباط است پیام از دور بفرست نوعی انعکاس است منم توبه ز کار خویش کردم بساطم را به پارسی پهن کردم خداوند به حق هشت و چارت زما بگذر شتر دیدی ندیدی چشمه دانش تقدیم به مهندس فخری زید عزه
  • + آیت الله ابوالقاسم علیدوست: امام خمینی قدس سره شعار اصلی خود را بر رفتن شاه متمرکز کردند. امام رأس هرم قدرت پهلوی را نشانه گرفته بود و به خوبی بر این امر واقف بودند که با رفتن شاه، رژیم پهلوی نیز خواهد رفت. امام خمینی قدس سره برای پشتوانه نظریه «شاه باید برود » به شعارهای مردم استناد می کردند و می فرمودند:الآن تمام مردم ایران از بزرگ و کوچک شعارشان بر رفتن شاه است.
  • + آیت الله سید علی حسینی آملی: تمام مشکلات جامعه بشری به خاطر این است که از خواسته فطرت خود دور مانده‌اند. ما اگر به وجدان خودمان برگردیم بیدار می‌شویم.
  • + رمز إحرام رمز احرام این است که که کاری را که دیگران به مجرد وفات با تو می کنند تو با خود بنما! لباس ها را در آور، غسل کن، کفن بپوش، تسلیم ربّ شو، حزین باش و آماده فاصله گرفتن از عادات ترک مأنوس ها ، خائف و امیدوار باش.
  • + آیت الله علیدوست: دنیای امروز در شرایطی است که چه مسلمان و چه غیر مسلمان بیش از هر زمان دیگر احتیاج به رفتار فاطمی دارد و هرچه که زمان پشت سرگذاشته می‌شود این احتیاج بیشتر می‌شود که ما به الگویی همچون حضرت زهرا(س) نیازمندیم.
  • + .
  • + چندی است چو عبد یاغی گشتم با جرم و جنایت باغی گشتم با لطف خدا و ابواب نجاب از بی راه ها بازیافتی گشتم **************** سرهم بندی از چشمه دانش
  • + بنده عمریست که به تشییع بدن مشغولم بر لبم حوقله و به ذکر حق مشغولم بعد مرگم چه هراس ز آمبولانس و تشییع بنده عمریست که به تشییع بدن مشغولم سروده جشمه دانش اسفند 1394 ************* حوقله در زبان عربی مخفف لا حول و لا قوة الا بالله است.

طراحی این قالب توسط امیرحسین قدرتی انجام شده است


     
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

              آماربازدید:

              امروز: 142

              دیروز: 98

              کل: 487514

Haddade Adel
Haddade Adel
آل سعود را نکبت فرا گرفته است، سعودی ها نسبت به جان حجاج بی اعتن چاپ فرستادن به ایمیل
تاریخ:94/7/8---ساعت: 12:29 عصر

خبرگزاری رسا :  عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حوادث متعدد در موسم حج نشانه بی اعتباری رژیم آل سعود است،گفت: سعودی ها نسبت به خون مردم بی تفاوت هستند، اگر کسی آل سعود را بشناسد و حتی این عملکردها را نادیده بگیرد می داند که این افراد جمعیتی هستند که فقط برای خود ارزش قائل هستند.

 
حجت الاسلام والمسلمین علیدوست

 

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست:
آل سعود را نکبت فرا گرفته است/ سعودی ها نسبت به جان حجاج بی اعتنا هستند خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حوادث متعدد در موسم حج نشانه بی اعتباری رژیم آل سعود است، گفت: سعودی ها نسبت به خون مردم بی تفاوت هستند، اگر کسی آل سعود را بشناسد و حتی این عملکردها را نادیده بگیرد می داند که این افراد جمعیتی هستند که فقط برای خود ارزش قائل هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فاجعه منا و تأکید بر عدم شایستگی آل سعود برای اداره حج، گفت: این حادثه ای که به وجود آمده اگر به تنهایی مطالعه شود شاید گفته شود که در هر کشوری ممکن است یک حوادث و بی نظمی های پدید آید.

وی افزود: اما اگر این حادثه را به صورت جزئی از یک مجموعه زنجیره ای در 20 سال گذشته به ویژه در منا نگاه کنیم فارغ از این که ما با نظام سعودی مخالف هستیم و اختلافات استراتژیک عمیق داریم، حکایت از عدم مدیریت و ناتوانی سعودی ها دارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که به راحتی می شد که آل سعود برای مسیر حجاج امکانات را فراهم کند و تمهیدات لازم را بیندیشد، اظهار داشت: این رژیم به اندازه ای ناتوان است که این ناتوانی به کارگزاران ریز این حکومت نیز نفوذ کرده است؛ رژیم آل سعود را نکبت گرفته است.

وی ادامه داد: حادثه منا نشان دهنده نکبت سعودی ها است تا در دنیا بی اعتبار و بی آبرو شود، بنده در سال های پیش شاهد بودم که در ایان حج زمانی که مقامی می خواهد گذر کند راه را بر روی حجاج می بندند؛ در سال 83 یا 86 بود که برای این که یکی از شاهزاده ها برای رمی جمرات حضور پیدا کند با اسبش رفت و به طبقه دوم رفت مردمی که در این طبقه بودند به دلیل حرکت این اسب از طبقه دوم پرتاب شدند و بیش از 200 نفر کشته شدند.

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست با بیان این که این حوادث نشان بی اعتباری رژیم آل سعود است، ابراز داشت: سعودی ها نسبت به خون مردم بی تفاوت هستند، اگر کسی آل سعود را بشناسد و حتی این عملکردها را نادیده بگیرد می داند که این افراد جمعیتی هستند که فقط برای خود ارزش قائل هستند.

وی عنوان کرد: حتی در داخل عربستان نیز این رژیم برای ملت خود یعنی عرب ها ارزش قائل نیستند و دیگران را نیز انسان نمی دانند، از این رو این حادثه نشان از ناتوانی، نکبت و بی اعتنایی این رژیم نسبت به جان مردم دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در واقعه منا حرف های بسیار وجود دارد و از خیلی از مسائل حکایت می کند، خاطرنشان کرد: برای خارج شدن مدیریت حج از سیطره سعودی ها دو راه وجود دارد، یکی این است که مدیریت را به جهان اسلام واگذار کنند تا آن ها اداره کنند.

وی اضافه کرد: راه دوم این است که از جهان اسلام متفکرانی باشند و مسأله را بررسی کنند و نظریه ای که به تصویب اکثر رسید همان موضوع سرلوحه کار قرار گیرد./1323/ت302/ج


 
آیت الله شبیری زنجانی حوادث ناگوار حج را تسلیت گفت چاپ فرستادن به ایمیل
تاریخ:94/7/2---ساعت: 9:18 عصر
آیت الله شبیری زنجانی حوادث ناگوار حج را تسلیت گفت

آیت الله شبیری زنجانی در پیام تسلیتی درگذشت زائران حوادث مکه را به خانواده‌های آنان تسلیت گفت و ابراز امیدواری کرد که تدبیری اندیشیده شود تا جهان اسلام شاهد چنین وقایعی نباشد.

خبرگزاری فارس: آیت الله شبیری زنجانی حوادث ناگوار حج را تسلیت گفت

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، آیت الله شبیری زنجانی در پیام تسلیتی درگذشت زائران حوادث مکه را به خانواده‌های آنان تسلیت گفت و ابراز امیدواری کرد که تدبیری اندیشیده شود تا جهان اسلام شاهد چنین وقایعی نباشد.

متن کامل این پیام بدین شرح است:

«و من یَخْرُجْ مِن بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللّهِ وَکَانَ اللّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا

باکمال تأثر و تأسف، در ایام باعظمت حج ابراهیمی امسال، شاهد حوادث غمبار و دلخراش مکه و منا بودیم که به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از زائران بیت‌الله الحرام منجر شد و امت اسلام را عزادار نمود.

اینحانب ضمن تسلیت به محضر حضرت ولی‌عصر ( عجل الله تعالی فرجه الشریف)، امت اسلامی و خانواده‌های قربانیان، برای جان‌باختگان غفران و رحمت واسعه الهی، برای بازماندگان صبر و اجر، و  برای مجروحان شفای عاجل را مسألت دارم.

ان شاء الله تدبیری صحیح اندیشیده شود که دیگر شاهد چنین وقایعی نباشیم.

سید موسی شبیری زنجانی دهم ذی‌الحجه 1436»


 
کتابشناسی «صراط اندیشه و عمل» چاپ فرستادن به ایمیل
تاریخ:94/7/1---ساعت: 8:10 عصر
کتابشناسی «صراط اندیشه و عمل»
کتابی برای عمل صحیح طلاب و روحانیون به رسالت‌ها
نوشتار: سید مرتضی حسینی کمال آبادی

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در کتابی با عنوان «صراط اندیشه و عمل» توصیه‌هایی را برای عمل صحیح طلاب و روحانیون به رسالت‌ها مطرح کرده است.

خبرگزاری فارس: توصیه‌هایی برای عمل صحیح طلاب و روحانیون به رسالت‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، کتاب صراط اندیشه و عمل اثر آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست (1341) در موضوع مدیریت در ساحت‌های تحصیلی، تبلیغی، تحقیقی و سبک زندگی اسلامی طلاب در حوزه‌های علمیه نوشته شده است.

انگیزه‌ نویسنده از نگارش این اثر پاسخگویی به پرسش‌های دانش پژوهان علوم دینی و افرادی است که قصد ورود به حوزه علمیه را دارند.

اهمیت این اثر وقتی درک می‌شود که کتاب براساس پرسش‌های دانش پژوهان پا گرفته است، به این معنا که در پژوهشی میدانی پرسش‌هایی از سوی مخاطبان جمع آوری شده و بعد بر اساس آنها کتاب نوشته شده است. این مهم جنبه کاربردی کتاب را بسیار بالا برده است و بسیاری از روش‌های مدیریتی که در کتاب مطرح شده، دانشجویان و هر طالب علم و فرهنگ را نیز به کار می‌رسد.

بیشتر کتاب‌هایی که در این زمینه نوشته می‌شوند، مطلق‌گرا و با خطوط قرمزی خاص هستند که گونه‌های دیگر مدیریت را ناکارآمد و عقیم وصف می‌کنند اما امتیاز این کتاب را می‌توان عدم مطلق انگاری راهکار ارائه شده و انعطاف در گونه‌های مدیریت دانست.

این کتاب در حجمی خرد، به عنوان «صراط» از سوی انتشارات دارالفکر منتشر شده بود، چاپ‌های متعدد آن از استقبال خوب دانش پژوهان از آن کتابچه حکایت دارد.

ساختار کتاب و گزارش محتوا

این کتاب در یک مقدمه و هشت فصل به شرح ذیل تألیف شده است:

کلیات

دوره‌های تحصیلی

روش شناسی تحصیل

تدریس

تبلیغ

تحقیق

رفتار طلبگی

پیوست نامه

نویسنده با قلمی آسان و روان، به بیان مطالب پرداخته است، منتها در متن دوگانگی محاوره و نثر تعلیمی مشاهده می‌شود، این دوگانگی از آنجا نشأت گرفته است که برخی از بخش‌های کتاب، پیاده سازی سخنرانی نویسنده و بیشتر از آغاز نوشته شده است.

بخش یکم (کلیات) به منشأ شناسی حوزه‌های علمیه می‌پردازد و ریشه این پدیده را در صدر اسلام و براساس آیه نفر (توبه : 122) تبیین می‌کند. و براساس نصوص دینی عالمان حقیقی دین را جانشینان رسول اکرم و وارثان انبیا و دافعین بلا از امت، معرفی شده‌اند.

نگارنده در ادامه به تبیین وظایف و رسالت‌های روحانیت، به شرح ذیل می‌پردازد:

تبیین شریعت (در قالب اجتهاد)

پاسبانی از مکتب (در قالب پاسخگویی به شبهات)

ترویج دین (در قالب تبلیغ)

اجرای مقاصد دین (در قالب تثبیت عدالت و مبارزه با ظلم و داوری میان مردم)

وی در هر بخش همت بر آن داشته است تا مدعای خود را با آیات و روایات و بیانات بزرگان دین مبرهن کند. در ادامه به عنوان فردی که آهنگ ورود به حوزه علمیه را کرده است، به بررسی وضعیت فردی و مشکلات پیش رو و راه حل‌ها پرداخته است. نویسنده در ادامه مراحل تحصیل در حوزه علمیه را در 6 مرحله به تصویر کشیده است:

دروس مقدماتی ( بیشتر با صبغه ادبیات عرب)

دروس سطوح ( بیشتر با صبغه فقه و اصول)

دروس جنبی ( به منظور توسعه در دین شناسی)

دروس خارج ( به منظور کسب مهارت استنباط)

دروس تخصصی ( بهره گیری از اجتهاد در دیگر ساحت‌های دین با توجه به نیاز جامعه)

تمحض بعد از تخصص (تمرکز به گرایشی خاص از دانش‌های دینی)

فصل دوم به دوره‌های تحصیلی در سه مبحث پرداخته است. مبحث اول را به دوره مقدمات اختصاص داده شده و از میان دانش‌های دوره مقدمات به بررسی ادبیات عرب و مختصری در منطق، بسنده شده است. وی در ابتدا به پیشینه ادبیات عرب و ریشه داشتن آن در سخن امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) پرداخته و از ضرورت آن سخن به میان آورده است. ادبیات عرب و رشته‌های آن را بیان و بر ابزاری بودن این دانش تاکید کرده است. وی در ادامه به معرفی دانش‌های ادبی مرسوم حوزه از صرف و نحو، معانی، بیان، بدیع و لغت پرداخته و از اهداف فراگیری هر یک به طور مجزا سخن به میان آورده است. وی در ادامه اجتهاد در ادبیات عرب را به معنی قدرت بر تطبیق صحیح ادبیات عرب بر مصادیق دانسته است. نویسنده این توانایی را ضروری دانسته و برای به دست آوری آن صرف زمانی بسیار را لازم ندانسته است. آیت‌الله علیدوست در ادامه برخورد تخصصی و بلکه تمحضی برخی از نیروها بر این دانش را ضروری و منطقی دانسته است.

اگر دانش پژوه پس از گذراندن دوره ادبیات عرب؛ به هر دلیلی توانایی لازم در این رشته را به دست نیاورد، نویسنده سه راه کار برای مدیریت این نابسامانی ارائه کرده است:

تدریس ( البته با آمادگی لازم)

مطالعه دوره‌ای کتاب‌های درسی

تجزیه و ترکیب متون

نویسنده با تاکید بر عدم حساسیت بر کتابی خاص، به معرفی کتاب‌هایی براساس دانش‌های پیش گفته ادبی می‌پردازد. وی توقف در اختلاف‌های عالمان را آسیب دانسته و عبور از آن و رسیدن به قواعد زبان عرب را ضرور دانسته است.

در ادامه کتاب بر استفاده بهینه از دوره تابستانی به نفع ادبیات عرب سخن به میان آمده است و برای پرداخت به خلأهای نظام آموزشی چون، متن خوانی، تاریخ ادبیات عرب و دانش فلسفه نحو، برنامه ارائه کرده است.

نویسنده در پایان بحث از ادبیات عرب به استعدادهای ادبی و آنان که خواهان قدمی بلندتر هستند، توجه کرده و عنان سخن را به سوی آنان کشیده است و ادامه مسیر را با تمرکز بر روش شناسی لغوی‌ها و تحلیل داده‌های ادبی هموار دانسته است.

مبحث دوم، دوره سطح است. نویسنده اهداف فراگرفتن این دوره را در هفت شماره به شرح ذیل بیان کرده است:

آشنایی با یک دوره اصول و فقه

برقراری ارتباط با متون علمای اسلام به منظور فهم دقیق علوم دینی

آشنایی با روش‌های مختلف استنباط

آشنایی نسبی با متون روایی، راویان، علوم حدیث

کسب مهارت فهم از متون دینی

دستیابی به اطلاعات فلسفی و قدرت تحلیل آن

آشنایی با دیگر دانش‌های دینی مانند تفسیر و کلام و تاریخ

در ادامه بر ضرورت تحصیل دوره سطح و کسب مهارت‌های یاد شده، استدلال شده است.

نویسنده تقریبا با فاکتور گرفتن از دوره دوم مقدمات و کتاب‌هایی مانند اصول فقه و شرح لمعه، بحث را به سطح عالی و کتاب‌های مکاسب و رسائل و کفایة الاصول منتقل کرده است. وی در این بخش با عدم حساسیت بر کتاب‌های یاد شده، مزیت‌های آنها را بر شمرده و گذشته از قوت علمی بالای نهفته در این آثار، بر حلقه ارتباطی بودن این کتاب‌ها با همه میراث گذشتگان تاکید کرده است و از ساده سازی که این قوت را بگیرد، انتقاد کرد و در پایان آشنایی طلاب بر فلسفه مضاف علوم دینی به ویژه فقه و اصول را ضروری دانسته است.

مبحث سوم، دروس خارج است. مراد دروس خارج فقه و اصول است، نویسنده در این مبحث با بیان جایگاه فقه در دین، و تاریخچه اجمالی از این دانش، اندیشه‌ای که از رهگذر فعالیت گذشتگان، مجالی برای کار کرد در این دانش نمی‌بیند و اندیشه که فعالیت گذشتگان را به هیچ می‌انگارد، رد کرده و ضمن احترام و بهره‌وری از میراث گذشتگان، افق پیش رو را بسیار وسیع می‌بیند. وی در ادامه دانش اصول فقه را دانش فهم دین معرفی می‌کند و مقدار آشنایی با این دانش را وابسته به هدف دانش پژوه می‌داند. وی با تقسیم دانش پژوهان به آنان که قصد اقامت در فقه ندارد و آنان که چنین قصدی دارند، مقدار آشنایی گروه اول را به اندازه فراگیری سبک و روش استنباط می‌داند که به بازه زمانی پنج ساله نیازمند است و گروه دوم به شرکت در دروس دوره کامل اصول فقه و بخش‌هایی از فقه نیاز دارند. نویسنده در ادامه اندیشه‌ای که شرکت در کلاس خارج فقه را بعد از گذراندن خارج اصول می‌داند؛ نقد کرده و بر شرکت در دو درس خارج فقه و اصول در عرض یکدیگر تاکید کرده است. مقدار طبیعی شرکت در این دروس را برای کسب اجتهاد 10 سال می‌داند. آیت‌الله علیدوست با اشاره به انواع کلی باب‌های فقه و اختلاف روش اجتهاد در آنها تقسیم دوره خارج فقه را بین آن ابواب ضروری می‌داند.

فصل سوم در روش شناسی تحصیل است. در این فصل روش‌های تحصیل در قالب سه مبحث بیان شده است:

مبحث یکم: قبل از مطالعه (برنامه‌ریزی منعطف، پیش مطالعه و پیش فکر، پیش مطالعه روشمند، اهداف و بایسته‌های پرسش، تحصیل از طریق فایل‌های صوتی ( مجازی) یا غیر حضوری، ارتقایی خواندن، شرکت در مراکز تخصصی).

مبحث دوم: مطالعه (ضرورت، آسیب شناسی (14 آسیب)، فراموشی، عوامل و راهکارها، مراجعه به حواشی و شروح مفید و متون غیر محور، تامل در اطراف دریافت‌ها و یادآوری مطالب با خود(حدیث نفس).

مبحث سوم: مباحثه (چیستی، فایده‌ها، شیوه‌ها، مراحل، زمان، مکان ، شرایط و تعداد هم بحث، عوامل ارتقای کیفیت).

مبحث چهارم: خلاصه نویسی ( ضرورت، نکات نگارشی).

مبحث پنجم: آزمون ( آزمون کتبی و شفاهی، جنبه‌های مثبت، نکاتی درباره امتحان).

فصل چهارم، تدریس؛ (چیستی، ضرورت، روش شناسی، تدریس موفق، مراحل قبل از تدریس،مراحل برنامه ریزی، مراحل تدریس ( مقدماتی، میانی، پایانی)، نکات جانبی درس (مهارت‌های کلامی، مهارت‌های غیرکلامی)، ارزیابی شاگردان (اهداف، انواع، اقسام آزمون)، رفتار و سیره عملی استاد (اخلاص، اخلاق، حلم و صبر، پرورش اخلاقی شاگردان، اراده و پشتکار و... نویسنده در ادامه 58 نکته از بایسته‌های رفتاری استاد را بیان کرده‌ است.

فصل پنجم، تبلیغ؛ چیستی، اهمیت، ابعاد، رسالت بودن تبلیغ، زمان شروع تبلیغ، خصوصیات مبلغ ( نیّت خالص، جلب اعتماد مخاطبان، عمل به گفته‌ها،مردم داربودن)، محتوای تبلیغ و.....

فصل ششم، تحقیق؛ چیستی، ضرورت، هدف، گونه‌های تحقیق، روش تحقیق، مراحل تحقیق، تدوین و نگارش، بایسته‌های تحقیق و....

فصل هفتم، رفتار طلبگی؛ اخلاق طلبگی (عبادت، اخلاق نظری و عملی، تزکیه و نیاز به استاد اخلاق، مطالعه زندگی علما، زیّ طلبگی، لباس روحانیت ( فواید، قداست، نکات پیرامونی)، آداب حجره نشینی، ازدواج ( اهمیت، آمادگی، زمان ازدواج، شرایط و ملاک‌ها، آداب و رسوم، پس ازدواج)، اطلاع از مسائل روز، تفریحات سالم، مشورت در کارها، طلبه و دانشگاه.

فصل هشتم، پیوست‌نامه؛ نویسنده در پایان چهل دو تطبیق از آیات و روایات و سیره عالمان دین آورده است و تا الگوهای عینی در استقامت در مسیر ارائه کرده باشد.

وضعیت کتاب

کتاب در قطع رقعی با جلدی شومیز در 440 صفحه و در تیراژ 1500 نسخه به همت انتشارات کانون اندیشه جوان منتشر شده است. از منابع دو گونه بهره‌وری در این تحقیق صورت گرفته است، گونه اول برداشت‌های موردی و مشخص است. منابع این موارد به صورت پاورقی ارائه شده است. گونه دوم برداشتی آزاد، محتوایی و همراه با تصرف بوده است. در این موارد منبع مورد استفاده در پایان هر فصل ذکر شده است.

کتاب از فهرست‌های فنی بر موارد ذیل مشتمل است:

فهرست تفصیلی

کتابنامه

فهرست آیات

فهرست روایات (ناقص)

فهرست أعلام

===========================

نوشتار: سید مرتضی حسینی کمال آبادی

===========================


 
Haddade Adel
Haddade Adel